Wystartowała kampania KupujeKopiuje.pl zainicjowana przez ZIPSEE oraz PIIT. Jej celem jest popularyzacja wiedzy na temat opłat reprograficznych i wynikających z tego konsekwencji dla konsumenta, przedsiębiorcy oraz twórcy.
WYPEŁNIJ ANKIETĘ: https://www.ankietka.pl/ankiet
Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) wraz z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) rozpoczęły kampanię społeczną KupujeKopiuje.pl. Jej celem jest popularyzacja wiedzy na temat systemu opłat reprograficznych, a także próba wywołania dyskusji na temat tego, jak powinni być wynagradzani twórcy wobec rozwoju technologii oraz nowych sposobów dostępu do utworów i korzystania z nich. Patronat nad kampanią objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kampania KupujeKopiuje.pl skierowana jest do trzech grup społecznych: konsumentów, przedsiębiorców i twórców. Każda z nich ma swój udział w systemie opłat reprograficznych, chociaż w odmienny sposób. Konsumenci, kupując urządzenia i nośniki umożliwiające kopiowanie, obciążani są opłatą na rzecz twórców, która jest doliczana do końcowej ceny towaru. Twórcy mają prawą do odebrania tej opłaty jako rekompensaty za wykorzystanie ich dzieł. Natomiast producenci i importerzy urządzeń oraz nośników służących do kopiowania zobowiązani są do wnoszenia i przekazywania opłat do organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ). Świadomość istnienia tych mechanizmów jest w naszym społeczeństwie niewielka.
– Dotychczas opłata reprograficzna istniała całkowicie poza świadomością konsumentów, a często również przedsiębiorców i samych twórców – tłumaczy Michał Kanownik z ZIPSEE, jeden z pomysłodawców kampanii KupujeKopiuje.pl. – Opłata jako element ceny urządzeń musi być w pełni zrozumiała dla konsumenta, który ma prawo wiedzieć, za co i ile płaci. Kampania ma nie tylko uświadomić wszystkich zainteresowanych o istnieniu samej opłaty, ale przede wszystkim ma wyjaśnić jej sens i zasady – mówi Michał Kanownik.
Inicjatorzy kampanii KupujeKopiuje.pl zwracają uwagę, że nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą o obowiązku uiszczania opłat na rzecz twórców, które powinny być przekazywane organizacjom zbiorowego zarządzania. Tym samym producenci i importerzy narażają się na reperkusje prawne, ponieważ organizacje zbiorowego zarządzania mogą wnieść wobec nich pozwy z żądaniem zapłaty zaległych opłat.
Nieuiszczenie przez przedsiębiorców opłat reprograficznych godzi przede wszystkim w twórców i wydawców, ponieważ uszczupla ich wynagrodzenie. Co więcej, podobnie jak przedsiębiorcy, twórcy również nie mają pełni świadomości na temat funkcjonowania systemu opłat reprograficznych. Nie wiedzą, za co przysługuje im wynagrodzenie, w jakiej wysokości i gdzie mogą je odebrać. Pomysłodawcy kampanii KupujeKopiuje.pl uważają, że istniejący system opłat reprograficznych jest mało przejrzysty, co potęguje wszystkie problemy.
– Od wielu lat przedsiębiorcy płacący opłatę reprograficzną podkreślają mankamenty, niejasności i wątpliwości związane z funkcjonowaniem przedmiotowego systemu – wyjaśnia Michał Kanownik z ZIPSEE. – Niezbędne jest podjęcie wspólnej pracy przez przedsiębiorców, twórców i Ministerstwo Kultury. Pozwoli to wypracować nowy, efektywny system opłaty reprograficznej, aby środki trafiały do twórców. Dla przedsiębiorców ważne jest, aby przepisy nie budziły wątpliwości interpretacyjnych i dawały gwarancje pełnej transparentności systemu – przekonuje Michał Kanownik.
Zajrzyj na www.kupujekopiuje.pl
Start kampanii wiąże się z uruchomieniem strony internetowej www.kupujekopiuje.pl. Znajdują się tam informacje niezbędne dla każdej z grup, których dotyczą opłaty reprograficzne.
Dla konsumentów przydatny okaże się kalkulator, pozwalający obliczyć, jaką kwotę z ceny towaru pobrał OZZ na rzecz opłaty reprograficznej. W tej części serwisu dowiemy się ponadto, czym dokładnie jest opłata reprograficzna, za co ile płacimy i co się dalej dzieje z tymi pieniędzmi. Przedsiębiorcy dowiedzą się, jakie są ich obowiązki dotyczące odprowadzania opłat reprograficznych, jak przedstawiają się uprawnienia organizacji zbiorowego zarządzania dotyczące roszczeń wobec producentów i importerów, a także co grozi przedsiębiorcy, gdy nie będzie płacił. Natomiast twórca otrzyma informacje, za co należą mu się pieniądze z tytułu opłaty reprograficznej, jaka organizacja go reprezentuje i jak może otrzymać należne mu pieniądze.
Twórcy kampanii KupujeKopiuje.pl zapowiadają też podjęcie innych działań informacyjnych. Planowane są spotkania ze studentami i akcja billboardowa.
Czym jest opłata reprograficzna?
Opłata reprograficzna pomyślana została jako rekompensata dla twórców za straty ponoszone wskutek zwielokrotniania ich dzieł przez konsumentów przy wykorzystaniu urządzeń i nośników do kopiowania. Chodzi tu o między innymi o drukarki, skanery, magnetofony, nagrywarki DVD, dekodery telewizji cyfrowej z dyskiem twardym, jak również dyski twarde w komputerze, a także płyty CD i DVD czy nawet papier do drukarki. Wykorzystanie takich urządzeń i nośników do powielania utworów jest dozwolone w zakresie osobistego użytku bez zezwolenia twórcy, który nie otrzymuje z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Dlatego też, aby zrekompensować twórcy straty, jakie ponosi, od kwot uzyskanych ze sprzedaży określonych urządzeń i nośników nalicza się opłatę reprograficzną. Opłata uiszczana jest przez producentów lub importerów urządzeń i nośników na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Organizacje te zobowiązane są do przekazywania zebranych kwot twórcom.
Opłata reprograficzna została uregulowana w art. 20 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631 – tekst jednolity). W Polsce opłata ta wynosi maksymalnie 3 % ceny sprzedaży i stanowi część ceny towaru, za którą płaci konsument.