Czas na praktyczne porady! O obyciu online, tylko w bezpieczny sposób!

  1. Nie daj się zwieść łatwym zarobkom!

Szukasz pracy i niespodziewanie otrzymujesz wiadomość z atrakcyjną ofertą zatrudnienia. Wszystko wygląda bardzo zachęcająco – nie za duża liczba godzin pracy w tygodniu, wystarczająco wysokie wynagrodzenie i do tego wymagania nie są zbyt wygórowane – idealnie! Czy na pewno? Ta propozycja jest jednak trochę podejrzana. Czy wiesz, że oszuści wykorzystują tego typu oferty do wyłudzenia danych, instalowania złośliwych aplikacji, a nawet w procesie prania brudnych pieniędzy?

Zanim przystąpisz do działania ZASTANÓW SIĘ, ZAPYTAJ, SPRAWDŹ.

 

  1. Uważaj na fałszywe linki do płatności!

Jaki piękny dzień! Właśnie udało Ci się kupić wymarzone słuchawki i to przecenione, a do tego ktoś zakupił zegarek, który od dłuższego czasu przeznaczony był w Twoich planach na sprzedaż, lepiej być nie mogło. Kupujący przesyła Ci wiadomość, że opłacił przesyłkę i podsyła Ci link, za pomocą którego możesz odebrać pieniądze. Klikasz czy nie? A co , gdyby sprzedawca słuchawek wysłał Ci link na Facebooku czy w komunikatorze na portalu sprzedażowym? Klikniesz czy nie? A jeśli tak, to co z logowaniem? Podasz swoje dane?

Niezależnie czy kupujesz czy sprzedajesz kieruj się zasadą ograniczonego zaufania.

PAMIĘTAJ!

Nigdy nie loguj się do banku lub stron integratora płatności za pomocą linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych.

Zawsze wpisuj adres strony bankowej ręcznie.

Sprawdź, czy osoba, od której chcesz kupić przedmiot, ma pozytywną historię sprzedaży.

Zapoznaj się z warunkami sprzedaży obowiązującymi na danej platformie sprzedażowej i zgłaszaj każde odstępstwo.

  1. Numer karty płatniczej to Twoje dane poufne!

Niedawno  nowa kurtka trafiła do Ciebie dzięki zakupom przez internet, ale okazało się, że jest za mała i chcesz ją zwrócić. Paczka gotowa – kurier zabiera ją następnego dnia. Na skrzynkę trafia wiadomość, że wszystko się zgadza i sprzedawca chce oddać Ci pieniądze. Poprosił Cię o dane karty, na którą przeleje Ci pieniądze. W sumie zazwyczaj podajesz numer karty przy zakupie, więc czemu nie teraz. Nic bardziej mylnego! Co prawda można przesłać pieniądze za pośrednictwem karty, ale to jednak bardzo rzadko wykorzystywana forma transakcji, a oszuści tylko czekają, aż dasz się nabrać. Jeśli podasz dane swojej karty ktoś najprawdopodobniej pobierze Ci z niej pieniądze. POBIERZE, A NIE WPŁACI.

  1. Rób kopie zapasowe!

Chyba każdy miał kiedyś w swoim życiu taką sytuację, że bardzo żałował, bo nie zapisywał na bieżąco zmian w danym dokumencie, a akurat coś się stało – laptop się zawiesił i sam wyłączył. Pozostał tylko czarny ekran, rozpacz i pytanie – dlaczego nie zostało to wcześniej zapisane?!? A może być jeszcze gorzej, niestety zdarzają się sytuacje losowe i zamiast jednego pliku możesz stracić wszystko – różne foldery, dokumenty, zdjęcia z wakacji, aplikacje. Znasz zasadę 3-2-1? To prosta i uniwersalna reguła, która mówi o tym, ile kopii zapasowych należy wykonać i gdzie je przechowywać.

Pamiętaj:

Zawsze miej trzy backupy.

Używaj dwóch różnych technologii przechowywania danych (chmura, pendrive, zewnętrzny dysk twardy itp.).

Jeden backup przechowuj zawsze poza domem lub firmą.

 

  1. Czytaj, co autoryzujesz!

Właśnie wykonałeś/ałaś przelew, tym razem odbyło się to z laptopa i podczas transakcji otrzymałeś/ałaś SMS-a z kodem autoryzacyjnym. Ale okazało się, że podana kwota nie zgadza się z ceną rzeczy, którą kupujesz. Co teraz?

Po pierwsze nie wpisuj wspomnianego kodu, najlepiej jeszcze raz podejdź do płatności i jeśli możesz wybierz mobilną autoryzacje transakcji – sms jest łatwiejszy do przechwycenia. I pamiętaj – czytaj ze zrozumieniem!

 

  1. Stosuj podwójne uwierzytelnienie!

Ile razy wracało się do domu, żeby sprawdzić, czy na pewno zamknąłeś drzwi? Ach to okropne uczucie niepewności… Pewnie nieraz każdy wolał się cofnąć, żeby potem nie żałować. Tak samo powinno być w internecie.

Ustaw sobie dwuskładnikowe uwierzytelnianie logowania, które zapewnia „podwójne sprawdzanie”, że naprawdę jesteś osobą, za którą się podajesz, gdy korzystasz z usług online. Dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania to podwójne drzwi chroniące Twoje oszczędności i Twoją tożsamość.

Drugim składnikiem mogą być: kod wysyłany do Ciebie SMS-em lub utworzony przez aplikację zainstalowaną na Twoim urządzeniu, wygenerowana lista kodów, którą trzymasz w bezpiecznym miejscu.

 

  1. Uważaj na oszustwa „na pracownika banku”!
    Dzwoni telefon, wyświetla się jeden z numerów twojego banku. Dzwoni pracownik działu bezpieczeństwa. Szybko się przedstawia, sprawnie podaje kilka twoich danych i mówi, że z Twojego rachunku został wykonany dziwny przelew czy transakcja kartą płatniczą. To w końcu zaufana osoba, która chce mi pomóc – myślisz – i chcąc działać, instalujesz podesłane przez niego oprogramowanie, aby chronić Twoje pieniądze. Załatwione! 

ZAŁATWIONY! Właśnie  przestępca otrzymał możliwość zdalnego operowania Twoim kontem i odczytywania loginów oraz haseł.PRACOWNIK BANKU:

Nie prosi o zainstalowanie aplikacji na komputerze lub smartfonie.

Nie pyta o login i hasło do logowania do bankowości.

Nie pyta o pełny numer Twojej karty płatniczej, jej datę ważności oraz kod CVV2/CVC2.

 

  1. Nie dopinguj hejtera!

Czy wiesz, że co trzeci nastolatek spotkał się z mową nienawiści w internecie, a prawie 9 proc. doświadczyło jej osobiście? (źródło: Badanie EU Kids online 2018) 

Hejt może dotyczyć wszystkiego – tego, że ci się lepiej lub gorzej powodzi, że masz większy lub mniejszy nos, inny światopogląd, inne preferencje polityczne czy też kolor skóry. Hejter czuje się w sieci anonimowy i bezkarny, żywi się Twoim strachem i smutkiem. Nie dokarmiaj go! Największą karą dla hejtera jest Twoja obojętność.

Jak reagować na hejt? STOSUJ ZASADĘ 3 x NIE:

NIE udostępniaj

NIE komentuj

NIE lajkuj
Każdy, kto doświadczył takiej formy przemocy, ma prawo do robienia zdjęć lub zrzutów ekranu potwierdzających działanie hejtera i przedstawienia dowodów policji i w sądzie.
Zgłoś hejt moderatorowi, a jeśli czujesz, że emocjonalnie nie udźwigniesz hejtu – poszukaj wsparcia psychologicznego.

Informacje zaprezentowane na podstawie serii filmów edukacyjnych pt. „„Bądź cyberbezpieczny!”, Warszawski Instytut Bankowości, 2021.