Edukacja w służbie innowacji

Rozwój gospodarczy w coraz większym stopniu będzie oparty o wiedzę i innowacje. Polska i świat stoją u progu czwartej rewolucji przemysłowej. Nowe wzywania wymagają nowych kompetencji, dlatego tak ważna jest dziś rola edukacji. 

 
Nie ma już żadnych wątpliwości, że postępująca w zawrotnym tempie automatyzacja i robotyzacja diametralnie zmienią w najbliższych latach rynek pracy. Na wiele z tradycyjnych stanowisk nie będzie już zapotrzebowania, pojawią się jednak takie, które będą wymagały od nowych pracowników szczegółowej wiedzy i nowych umiejętności. Dane World Economic Forum wskazują, że aż 65 proc. dzieci będzie pracowało w zawodach, które obecnie jeszcze nie powstały.
Polska gospodarka, aby móc realnie konkurować na rynkach zagranicznych musi podejmować więc działania, które zainspirują zmiany w systemie edukacyjnym w kierunku kształtowania umiejętności, postaw i cech potrzebnych, by odnaleźć się na rynku pracy w przyszłości. Jednym z podstawowych zadań, któremu należy sprostać jest ściślejsza współpraca między przedsiębiorcami a uczelniami.
 
Zapobiec luce edukacyjnej
Według badania Smart Industry chęć współpracy z uczelniami wyższymi zgłasza 93 proc. szefów firm przemysłowych. To efekt braku zadowolenia z umiejętności prezentowanych przez nowych pracowników. Dzięki danym upublicznionym przez Grant Thornton okazuje się, że przedsiębiorcy jako największego problemu nie wskazują już rozrośniętej biurokracji, ale właśnie kłopot w znalezieniu pracownika, którego kompetencje odpowiadają powierzonemu stanowisku. Z danych  Bilansu Kapitału Ludzkiego wynika natomiast, że na brak pracowników o odpowiednich kompetencjach narzeka już 75 proc. przedstawicieli polskich firm.
Zmiana nastawienia wpisuje się w szerszy proces, który można dostrzec na polskim rynku. W 2017 roku rząd przyjął Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, gdzie właśnie edukacja jest segmentem, w którym należy przeprowadzić szczególne korekty, by ujednolicić proces kształcenia pracowników i wymogów stawianych przez pracodawców. Efektem systemowej poprawy ma być postęp w rozwijaniu u uczniów kompetencji miękkich, bardziej kreatywne rozwiązywanie praktycznych problemów oraz zrozumienie zasad działających na rynku. Nie mniej ważna jest aktywizacja edukacyjna pracowników, którzy zakończyli już kształcenie akademickie. W Polsce zaledwie 4-5. proc. spośród nich deklaruje chęć zwiększania swoich kompetencji.
Dlatego Polska obok takich krajów jak Bułgaria, Grecja, Rumunia, czy Słowacja należy do grupy państw UE o najmniejszej aktywności w nauce według wskaźnika rozwoju LLL (lifelong learning). Indeks ten przekłada się również na miejsce naszego kraju w klasyfikacjach, gdzie liczona jest   innowacyjność.
 
Dostosowywanie oferty edukacyjnej
By sprostać temu zadaniu Zgromadzenie Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. podpisały porozumienie o współpracy, które wdraża model kształcenia studentów na potrzeby spółek z grupy kapitałowej ARP S.A. oraz podmiotów działających w specjalnych strefach ekonomicznych. To jeden z elementów szerszego planu jakim są “Kadry dla Przemysłu” – program,który powstał w 2018 roku z inicjatywy ARP S.A.
Systemowe rozwiązanie , któremu patronuje minister nauki i szkolnictwa wyższego, Jarosław Gowin jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom kadry pedagogicznej i uczniowskiej. Nowy rynek pracy wymaga pracownika młodego, zaangażowanego, pracowitego, ale już z doświadczeniem. Dzięki nowym możliwościom w trakcie studiów, absolwent będzie spełniał oczekiwania, które stawia przed nim pracodawca. Na projekt składają się m.in. programy stażowe, aranżowanie wizyt w zakładach pracy, wsparcie nauki w systemie dualnym (teoria w konfrontacji z praktyką), czy tworzenie klas patronackich.
 
Między uniwersytetem a biznesem
Projekt „Kadry dla Przemysłu” działa również w zakresie wprowadzania innowacji na polskich uczelniach. Program ARP S.A. pozwoli wzmocnić system edukacji akademickiej, dzięki odpowiedniemu otoczeniu i zaangażowaniu  biznesu. To najlepsza formuła, by przyspieszyć i poprawić przepływ wiedzy i kompetencji między uniwersytetami a innowacyjnym biznesem. Nie jest bowiem tajemnicą, że jedną z bolączek kształcenia akademickiego jest brak umiejętności reagowania na dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w gospodarce. W oparciu o działanie nowego systemu proces ten zostanie zdynamizowany.
Agencja Rozwoju Przemysłu wspiera polskich studentów także doraźnie, czego dowodem jest konkurs na najlepszą pracę doktorską, magisterską, licencjacką i inżynierską w obszarach: innowacje w przemyśle, restrukturyzacja i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. To szansa dla studentów i doktorantów by swoje pomysły mogli zaprezentować szerokiemu gronu specjalistów i – jeśli spotkają się z zainteresowaniem – wdrożyć, jako praktyczne biznesowe rozwiązania. Spółka organizuje także program stażowy „Rozwój kadr sektora kosmicznego”. Jego uczestnicy otrzymują półroczne, płatne staże w najlepszych firmach w Polsce, działających w branży. O sukcesie tego projektu świadczą liczby –  większość studentów  i absolwentów, po zakończeniu stażu rozpoczyna regularną współpracę z firmami, to ponad 85% uczestników trzech dotychczasowych edycji.