Polonez na Wodzie – studenckie rejsy na największą imprezę w Europie!

Jak połączyć letni wypoczynek z aktywnością, przygodą, zabawą w niesamowitej atmosferze i możliwością poznania tysięcy ludzi z całego świata?

To proste! – wybrać się w rejs wyjątkowym polskim jachtem „Polonez”, który w ramach akcji „Polonez na Wodzie” zaprosi na pokład studentów i wyruszy w rejs na The Tall Ships Races 2014 (TTRS). Jest to wyjątkowa impreza, która łączy żeglarską rywalizację z ideą wspólnej zabawy, nawiązywania przyjaźni i beztroskiej imprezy w wyjątkowym towarzystwie. Patronem akcji jest Parlament Studentów RP.

polonez19To gratka dla miłośników żeglarstwa, podróżników, jak i tych, którzy po prostu lubią poznawać i bawić się z ciekawymi ludźmi z całego świata.

The Tall Ships Races to impreza z prawie osiemdziesięcioletnią tradycją, która co roku ściąga na europejskie szlaki wodne i wybrzeża tłumy żeglarzy oraz widzów z wszystkich zakątków świata. Zeszłoroczny finał regat w Szczecinie, z którego „Polonez” wyruszy na tegoroczne Tall Ships Races, zgromadził ok. 1,2 mln widzów. Ponad trzy tysiące uczestników zawitało na Wały Chrobrego na pokładzie ok. 100 jednostek pod banderami 36 krajów. Impreza ta stanowi jeden z najważniejszych punktów żeglarskiego kalendarza w Europie.

Parady żaglowców, imprezy integracyjne, prezentacje, koncerty i masa innych atrakcji czekają na żeglarzy odwiedzających porty na trasie regat. Organizatorom i uczestnikom zlotów na przestrzeni lat udało się połączyć żeglarski dryl, hierarchię i dyscyplinę pływania z przyjazną i luźną atmosferą beztroskich imprez organizowanych na lądzie. Udział w regatach to wspaniała okazja by przeżyć niezapomnianą przygodę i poznać interesujących młodych ludzi z całego świata.

W tym roku załogi, które zameldują się na starcie będą walczyć o najlepsze miejsca na trasach: Harlingen (Holandia) – Fridrikstad (Norwegia) oraz Bergen (Norwegia) – Esbjerg (Dania).

plakatpolNa podstawie wyników tych dwóch wyścigów wyłonieni zostaną zwycięzcy z poszczególnych klasach (A, B, C, D) oraz zwycięzca całych regat. Jednak nie liczy się tu tylko wynik rywalizacji, ale także forma, styl i atmosfera w jakiej odbywa się wspólne żeglowanie.

Ucieleśnieniem tej idei jest przyznawana w regatach nagroda – Sail Tranining Internetional Friendship Trophy (dawniej Cutty Sark Trophy). Otrzymuje ją załoga, która najbardziej przyczyniła się do umocnienia zrozumienia i przyjaźni między narodami. „Nagrodę Przyjaźni” trzykrotnie otrzymała polska jednostka: w 1980 roku „Dar Pomorza”, „Pogoria” w 1999 roku oraz w 2009 roku szczeciński slup „Sharki” – najmniejsza jednostka nagrodzona trofeum w ponad 50-letniej historii.

Poza licznymi imprezami towarzyszącymi kilkudniowym postojom na trasie regat idea integracji i współpracy realizowana jest również podczas rejsu Cruise-in-Company. Etap ten, pozbawiony rywalizacji, pozwala na wymiany załóg pomiędzy uczestniczącymi jednostkami oraz postoje w 6 portach wybranych przez Komitet Organizacyjny.

W tym roku o trofea sportowe i „towarzyskie” walczyć będzie kilkanaście polskich załóg na pokładzie m.in.: bliźniaczych jednostek – ORP „Iskra” i STS „Pogoria” oraz żaglowca STS „Fryderyk Chopin”. Dwa ostatnie z wymienionych mają szczególny związek z „Polonezem”, jako że wszystkie te jachty powstały z inicjatywy kpt. Krzysztofa Baranowskiego. To on na pokładzie „Poloneza” w latach 72-73 ubiegłego stulecia samotnie opłyną świat trudniejszą trasą przez obszar podbiegunowy i to on jest twórcą Szkoły Pod Żaglami, dla której „Pogoria” i „Chopin” powstały jako jednostki szkoleniowe. Sława kapitana i tych żaglowców jest powszechnie znana, jednak pamięć o „Polonezie” z czasem całkowicie wyblakła.

Burzliwa historia jachtu uziemiła go w hangarze na długie lata, a niszczejący jacht popadł w ruinę i zapomnienie. Na początku obecnego stulecia „Polonezem” zainteresowali się nawet inwestorzy z zachodu. Groźba wymknięcia się historycznego jachtu z polskich rąk była realna. Z ratunkiem przyszedł szczeciński żeglarz Bruno Salcewicz, który namówił najpierw Marcina Marchaja, a potem wspólnie spółkę Włodarzewska S.A. do odkupienia jachtu, wyremontowania i przebudowy. Dzięki finansowemu wsparciu spółki Włodarzewska, warszawskiego dewelopera, która postanowiła pokryć koszty odratowania i naprawy jachtu, w 2005 roku rozpoczęto prace remontowe. Trzy lata później w trakcie obchodów Dni Morza w Szczecinie na Polonezie znów podniesiono polską banderę. Nowy właściciel po zwodowaniu jachtu wspaniałomyślnie oddał  go w służbę trudnej młodzieży, która pływała na „Polonezie” w ramach Regionalnego Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej w Szczecinie. Choć znów na jacht zawitała młodzież, akademicy nie stanęli na jego pokładzie od ponad dwóch dekad.

W tym roku, pierwszy raz od ponad ćwierćwiecza polscy studenci wrócą do załogi tego wyjątkowego jachtu i wypłyną nim w niezapomniany rejs. „Polonez” odbędzie w czerwcu rejsy stażowo-szkoleniowe, potem w 5-ciu etapach weźmie udział w zlocie The Tall Ships Races 2014, a po jego zakończeniu jacht zawita w Świnoujściu na Bałtyckich Regatach Samotników o Puchar „Poloneza”(!!!).
Impreza, która swoją nazwą nawiązuje właśnie do tego jachtu, powstała by upamiętnić wyczyn kapitana Baranowskiego z 1973 roku. Jej historia sięga lat 1973-83 kiedy była organizowana przez Jach Klub Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Niestety regaty spotkał podobny los jak jacht od którego wzięły swoją nazwę. Na szczęście i tu reanimacja okazała się sukcesem… i to dużym.
Reaktywowane po 27 latach Bałtyckie Regaty Samotników o Puchar „Poloneza” od 2010 roku z każdą edycją zwiększają swój zasięg i biją kolejne rekordy. Dziś należą do jednych z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych regat w Polsce.

Ciężka organizacyjna praca, wykorzystanie najnowszych zdobyczy techniki (m.in. trackingu satelitarnego), przyniosły coraz większe zainteresowanie żeglarzy, mediów i sponsorów regat, a w 2013 roku do samotników na wodzie dołączyły załogi dwuosobowe. Wśród zawodników meldujących się na starcie znalazło się wielu znanych polskich żeglarzy, w tym: Zbigniew Gutkowski, Roman Paszke, Kuba Strzyczkowski, Tomasz Cichocki, Joanna Pajkowska czy Szymon Kuczyński. Sukces regat pokazał, że idea samotnego żeglowania, której kpt. Baranowski jest propagatorem, wciąż znajduje wielu zwolenników i dynamicznie się rozwija.

40 lat temu w trakcie drugiej edycji regat honorowym gościem imprezy był kpt. Krzysztof Baranowski, który do Świnoujścia zawitał na pokładzie „Poloneza”. W tym roku historia zatoczy koło i na starcie regat znów ujrzymy kpt. Baranowskiego za sterem swojego słynnego jachtu.
Dzięki współpracy organizatorów akcji z organizatorem Polonez Cup, kpt. Baranowski wraz ze Zbigniewem “Gutkiem” Gutkowskim i Szymonem Kuczyńskim objął regaty patronatem. Wybitni przedstawiciele trzech pokoleń polskich oceanicznych żeglarzy samotników pojawi się na starcie regat na pokładzie wyjątkowych jednostek – Szymon Kuczyński poprowadzi Maxusa 22 szykowanego do samotnej wyprawy dookoła świata, „Gutek” wraz z Maciejem Marczewskim będą stanowić załogę jachtu Energa, a Krzysztof Baranowski stanie za sterem “Poloneza”. Na zakończenie akcji ostatnia załoga studencka odprowadzi jacht do Gdańska, który jest obecnie portem macierzystym jachtu.
Kapitan Baranowski w liście  do organizatorów akcji napisał:
„[..] jachty żyją wtedy kiedy pływają, a nie kiedy murszeją w portach. A ten właśnie jacht zajmuje w moim sercu znaczące miejsce, zarówno dlatego, że przeniósł mnie szczęśliwie przez najtrudniejsze akweny świata, jak i dlatego, że mogłem przy jego tworzeniu dodać kawałek swojej wiedzy i uczucia.

W tej chwili zajmuję się większymi jednostkami żaglowymi i wyprowadzaniem młodzieży na morze, ale sentyment pozostaje przy tamtym pokładzie. I bardzo się cieszę, że POLONEZ pływa i nareszcie będzie właściwie wykorzystany.”

Zaszczytem dla nas, jako organizatorów akcji jest zarówno poparcie tak znamienitej postaci jaką jest Krzysztof Baranowski, jak i to, że po tylu latach możemy przywrócić na morskie szlaki wspaniały jacht, który rozsławił polskie żeglarstwo.

Znaczenie i korzyści projektu „Polonez na Wodzie” dla środowiska studenckiego dostrzegł Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej obejmując akcję patronatem.
Zapraszamy na pokład „Poloneza” wszystkich studentów bez względu na umiejętności czy doświadczenie żeglarskie. Rządność przygód, pozytywne nastawienie, chęć przeżywania nowych doświadczeń i poznawania nowych ludzi w zupełności wystarczą by dołączyć do załogi „Poloneza”. Pierwsze rejsy zaczynają się już na początku czerwca, więc niebawem pierwszą od lat wielką podróż „Poloneza” czas zacząć…
Szczegóły: http://poloneznawodzie.pl
Kontakt: polonez@rassailing.pl
Harmonogram rejsów:

  • 07 – 14.06.2014 – Gdańsk – Bornolm – Kołobrzeg
  • 14 – 21.06.2014 – Kołobrzeg – Bornolm – Szczecin
  • 24.06 – 05.07.2014 – Szczecin – Harlingen – The Tall Ships Races (otwarcie)
  • 05 – 14.07.2014 – Harlingen – Fridrikstad (TTSR – wyścig I)
  • 14 – 25.07.2014 – Fridrikstad – Bergen (TTSR – Cruise-in-Company)
  • 25.07 – 03.08.2014 – Bergen – Esbjerg (TTSR – wyścig II)
  • 03 – 11.08.2014 – Esbjerg – Świnoujście – The Tall Ships Races (finał)
  • 11 – 17.08.2014 – KPT. BARANOWSKI NA POLONEZIE W REGATACH O PUCHAR POLONEZA
  • 17 – 23.08.2014 – Świnoujście – Gdańsk

Organizatorzy: Ras Sailing (http://rassailing.pl), Fundacja KURS (http://fundacjakurs.pl)

Patron: Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej (http://psrp.org.pl)
Partner: Włodarzewska SA (http://wlodarzewska.pl)

Patrona medialny: Portal Żeglarski.com (http://portalzeglarski.com), Portal DlaStudenta (http://dlastudenta.pl)