19 lutego 2025 roku odbyło się posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących rynku pracy oraz cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (NZC). W obradach uczestniczyli przedstawiciele Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej (PSRP): Przewodnicząca Julia Bednarska, Kamil Bonas oraz Maciej Korab.
Podczas posiedzenia zgłosiliśmy poprawkę mającą na celu rozszerzenie katalogu zagranicznych studentów zwolnionych z opłat za studia. Propozycja ta miała na celu zwiększenie dostępności polskiego szkolnictwa wyższego dla studentów z zagranicy, co w konsekwencji mogłoby przyczynić się do umiędzynarodowienia polskich uczelni oraz wzbogacenia środowiska akademickiego o różnorodne perspektywy kulturowe.
Należy jednak zauważyć, że w tej samej poprawce nie uwzględniono poszerzenia katalogu zagranicznych studentów uprawnionych do ubiegania się o stypendium socjalne. Oznacza to, że mimo ewentualnego zwolnienia z opłat za studia, nie wszyscy zagraniczni studenci będą mieli możliwość otrzymania wsparcia finansowego w postaci stypendium socjalnego.
PSRP od lat angażuje się w działania na rzecz poprawy sytuacji studentów w Polsce, zarówno obywateli kraju, jak i cudzoziemców. Poprzez aktywne uczestnictwo w pracach komisji sejmowych oraz zgłaszanie propozycji legislacyjnych, organizacja ta dąży do tworzenia bardziej przyjaznego i dostępnego systemu szkolnictwa wyższego.
Wprowadzenie omawianej poprawki może stanowić krok w kierunku zwiększenia atrakcyjności polskich uczelni na arenie międzynarodowej. Jednakże brak rozszerzenia uprawnień do stypendium socjalnego dla szerszej grupy zagranicznych studentów może ograniczyć realne korzyści płynące z proponowanych zmian. Dlatego też warto, aby w przyszłych dyskusjach legislacyjnych uwzględnić również kwestie wsparcia socjalnego dla wszystkich studentów, niezależnie od ich pochodzenia.
PSRP pozostaje otwarty na dialog i współpracę z wszystkimi interesariuszami w celu wypracowania rozwiązań sprzyjających rozwojowi polskiego szkolnictwa wyższego oraz zapewnienia równego dostępu do edukacji dla wszystkich studentów.