Drodzy Samorządowcy!
Jednym z najczęściej naruszanych postanowień regulaminu studiów jest z pewnością tryb skreślania studenta z listy studentów, w tym sposób stwierdzania niepodjęcia studiów, sposób i tryb stwierdzania braku postępów w nauce oraz formę składania rezygnacji ze studiów. Wiele uczelni bardzo często zbyt swobodnie i bezrefleksyjnie formułuje przepisy dotyczące powyższych zagadnień, na mocy których studenci zostają pozbawieni możliwości obrony przed nieuzasadnionym usunięciem ze studiów. Ma to miejsce nierzadko wbrew postanowieniom ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i w oczywisty sposób ogranicza podstawowe prawa studenta. Celem eliminowania tego zjawiska przedstawiamy Wam propozycję regulacji uwzględniających rozwiązania, które w należyty sposób chronią studentów przed złymi przepisami. Liczymy również, że #LepszyRegulamin skłoni Was do bieżącej analizy wszystkich wewnątrzuczelnianych aktów prawnych, które w jakimkolwiek zakresie regulują zagadnienia praw i obowiązków studenta.
Zasady ogólne
- 1
- Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej skreśla studenta z listy studentów, w przypadku:
- niepodjęcia studiów;
- pisemnej rezygnacji ze studiów;
- niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;
- ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
- Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej może skreślić studenta z listy studentów,
w przypadku:
- stwierdzenia braku postępów w nauce;
- nieuzyskania w terminie zaliczenia semestru lub roku
- niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów, pomimo pisemnego wezwania do uiszczenia opłaty w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
- niepodpisania przez studenta przedłożonej przez uczelnię umowy o warunkach odpłatności za studia lub usługi edukacyjne.
- Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługuje odwołanie do Rektora za pośrednictwem dziekana w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Decyzja Rektora jest ostateczna. Zaskarżenie decyzji Rektora jest możliwe w przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Sposób stwierdzania niepodjęcia studiów
- 2
- Okoliczność niepodjęcia studiów stwierdza kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej.
- Niepodjęcie studiów stwierdza się w sytuacji:
- niezłożenia ślubowania akademickiego do dnia 31 października roku, w którym dana osoba została przyjęta na studia;
- niepodpisania umowy o warunkach odpłatności za usługi edukacyjne w terminie 14 dni od dnia doręczenia umowy;
- nieprzystąpienia przez studenta do realizacji obowiązków wynikających z Regulaminu oraz programu studiów, w szczególności w sytuacji nieusprawiedliwionego niezapisania się na żadne zajęcia objęte planem studiów;
- niezgłoszenia się studenta do wpisu na kolejny rok studiów po powrocie z urlopu od zajęć przed rozpoczęciem zajęć w danym semestrze.
Sposób i tryb stwierdzania braku postępów w nauce
- 3
Brak postępów w nauce stwierdza się w sytuacji:
- niespełnienia warunków uzyskania zgody na kontynuowanie studiów na wyższym semestrze/roku po dwóch kolejnych okresach zaliczeniowych;
- realizacji programu studiów w stopniu wykluczającym możliwość zaliczenia semestru/roku studiów, chyba że studentowi przysługuje prawo do powtarzania roku studiów lub przedmiotu;
- dłuższej niż krótkotrwała, nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach z co najmniej dwóch przedmiotów objętych planem studiów w semestrze.
Forma składania rezygnacji ze studiów
- 4
Rezygnacja studenta ze studiów musi mieć formę pisemnego oświadczenia złożonego we właściwym dziekanacie. Za datę rezygnacji uważa się datę złożenia oświadczenia, o ile z treści pisma nie wynika data późniejsza.