Przedstawiciele PSRP na spotkaniu w Wiedniu

Społeczny wymiar szkolnictwa wyższego jest coraz częściej dyskutowanym problemem w obszarze akademickim, ponieważ zapewnienie odpowiednich warunków społecznych, a przede wszystkim poprawa w dostępie do edukacji wyższej, jest jednym z priorytetów zarówno procesu bolońskiego, jak również polityki edukacyjnej wielu krajów europejskich. Tej kwestii była poświęcona największa europejska konferencja w tej dziedzinie, czyli The Social Dimension in European Higher Education, mająca miejsce w Wiedniu w dniach 25-27 lutego 2015, organizowana w ramach projektów PL4SD oraz eurostudent.eu.

DSC_0520Konferencja zgromadziła reprezentantów wszystkich grup zaangażowanych w szkolnictwo wyższe, takich jak urzędnicy rządowi i unijni, pracownicy uczelni wyższych, przedstawicieli instytutów badawczych czy studentów. PSRP reprezentował Adam Gajek, Pełnomocnik ds. Współpracy Międzynarodowej.

Konferencję otworzył wykład prof. Jana Sadlaka, prezydenta IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence, byłego prorektora SWPS, który przybliżył dane i cele społecznego wymiaru w edukacji. Następnie konferencja została podzielona na tematyczne bloki, w których dyskutowano o problemach społecznych w edukacji na prezentowanych przykładach.

Jednym z ważniejszych punktów była dyskusja na temat narodowych strategii w społecznym wymiarze szkolnictwa wyższego. Na potrzeby konferencji zbadano proces jej wdrażania w Armenii, Chorwacji i na Litwie, zaś przedstawiciele tych państw przedstawili własne doświadczenia i problemy w tym procesie. Kolejnymi dyskutowanymi tematami były  dostępność szkolnictwa wyższego, szczególne grupy studentów, mobilność, finansowanie studiów, godzenie nauki i pracy oraz ocena szkolnictwa przez studentów.

Polecamy zapoznanie się z abstraktami wykładów: socialdimension-he.eu/files/book_of_abstracts_web.pdf

Konferencja zakończyła się dyskusją na temat przyszłości wymiaru społecznego szkolnictwa wyższego, gdzie można się było dowiedzieć, że społeczny wymiar będzie zajmował coraz ważniejsze miejsce w polityce państw europejskich, zaś zwiększenie dostępności edukacji przyniesie pozytywne efekty wszystkim grupom w nią zaangażowanym.